محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 18
  • بازدید دیروز : 11
  • بازدید کل : 16020

انواع اسکیزوفرنی


اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی شدید است که بر کل شخصیت تاثیر می گذارد و میزان این تاثیر ارتباط مستقیمی با سن شروع بیماری دارد . اسکیزوفرنی را می توان به دیابت تشبیه کرد که طیف شدت آن گسترده است ولی همه نشانه هایش را با درمان می توان کنترل کرد . طبقه بندی اسکیزوفرنی کاملا رضایت بخش نیست ولی بی ارزش هم نیست . طبقه بندی این بیماری نوعی وسیله کمکی است ، نه فقط برای پیش بینی سرانجام احتمالی و درمان کنونی بیماری بلکه برای تعیین مجموعه ای از نشانه ها که ممکن است در پژوهش های آینده ما را به شناخت علل پیچیده اسکیزوفرنی برساند . در ادامه این مقاله انواع اسکیزوفرنی و طبقه بندی قدیمی و جدید آن را بیان می کنیم .



طبقه بندی قدیمی اسکیزوفرنی

طبقه بندی قدیمی اسکیزوفرنی را به چهار دسته تقسیم می کرد :
اسکیزوفرنی ساده : در آن بیماری از اوایل نوجوانی شروع می شود و خصیصه مسلط آن متلاشی شدن شخصیت است . در این بیماران بیشتر قوه ابتکار ، سطحی شدن عواطف و کناره گیری از زندگی مشاهده می شود تا هذیان ها و توهم های متعدد.

  1. اسکیزوفرنی هبه فرنی : در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل 20 سالگی شروع می شود و در آن اختلال فکر بارزترین علامت است . هم اسکیزوفرنی ساده و هم هبه فرنی به نوع بلندمدت و مزمن بیماری تبدیل می شوند .
  2. اسکیزوفرنی کاتاتونیایی : شروع این بیماری در سن بالاتر و بین 20 تا 30 سالگی است . نشانه های بیماری شامل حالات حاد تحریکی و کناره گیری افسرده وار است که با هذیان ها و توهم هایی که حالت گذرا دارند همراه می شود . این بیماری ناگهانی ایجاد می شود و به درمان خوب پاسخ می دهد و معمولا بهبودی در آن کامل است .
  3. اسکیزوفرنی پارانوئید : در این حالت نشانه بارز هذیان های ثابت تعقیب و آزار است که با توهم شنوایی همراه می شوند . در این بیماری شخصیت نسبتا خوب حفظ می شود و پاسخ به دارو نیز مثبت است .
حتما بخوانید: اختلال شخصیت پارانوئید

 

 

طبقه بندی جدید اسکیزوفرنی

از آنجا که در طبقه بندی قدیمی نشانه ها همپوشی زیادی با یکدیگر داشتند در حال حاضر روانپزشکان بیشتر تمایل دارند که از طبقه بندی جدیدتر استفاده کنند :

  1. نوع اول : اسکیزوفرنی که نشانه های مثبت زیادی دارد .
  2. نوع دوم : اسکیزوفرنی که در آن نشانه های منفی بیشترند .

این تمایز در درمان بیماری اهمیت زیادی دارد . نشانه های مثبت شامل هذیان ، توهم ، تغییرات خلق شامل حالت تحریک یا افسردگی و اختلال فکر حاد بیمار را وادار می کند فعالانه واکنش نشان دهد و به درمان نیز سریعا پاسخ می دهند .
نشانه های منفی بی سرو صدا ظاهر می شوند و شامل آن چیزی است که بیمار انجام نمی دهد شامل فقدان اراده ، سطحی شدن عواطف ، کناره گیری از اجتماع به طوری که فرد از برقراری ارتباط و معاشرت با دیگران ناتوان است . در این مورد پاسخ به درمان چندان بارز نیست .

منبع : زندگی با اسکیزوفرنی ؛ برندا لینتنر ، ترجمه دکتر مهشید فروغان

در ادامه بخوانید: انواع اختلالات طیف اسکیزوفرنی

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ اسکیزوفرنی چیست ؟

✔️ اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی شدید است که بر کل شخصیت تاثیر می گذارد و انسان را از واقعیت دور می کند که در متن مقاله توضیح کامل آن ارائه شده است .



2- ✔️ طبقه بندی قدیمی اسکیزوفرنی چیست ؟

✔️ طبقه بندی قدیمی اسکیزوفرنی به چهار دسته تقسیم شده است که در متن مقاله این چهار دسته و توضیحات ان ارائه شده است.



3- ✔️ طبقه بندی جدید اسکیزوفرنی چیست ؟

✔️ از آنجا که در طبقه بندی قدیمی نشانه ها همپوشی زیادی با یکدیگر داشتند طبقه بندی جدیدی ارائه شد که دو نوع دارد و در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.

منبع : انواع اسکیزوفرنی

  انتشار : ۶ دی ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 9

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما