محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 20
  • بازدید کل : 15781

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان


نوجوانی دوره حساسی است که نوجوانان به دنبال کسب هویت و استقلال هستند و دوستان نقش پر رنگی برای انان دارند و تحت تاثیر دوستانشان هستند و بسیار ریسک پذیر می شوند و به همین دلیل ممکن است به مصرف مواد مخدر روی بیاورند و بخواهند آن را امتحان کنند . اعتیاد و مصرف مواد مخدر امروز بین نوجوانان شیوع زیادی پیدا کرده است و به یکی از نگرانی های بزرگ والدینی که فرزند نوجوان و جوان دارند تبدیل شده است .

در دسترس بودن مواد مخدر ، خطر پذیری زیاد نوجوانان ، قرار گرفتن در بین دوستان نامناسب و ... همه از عواملی هستند که ممکن است باعث گرایش به مصرف مواد در نوجوان شوند . پیشگیری از اعتیاد قطعا اولین کاری است که به ذهن همه ما می رسد ولی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان چه کاری می توان انجام داد ؟ در ادامه این مقاله راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوان مطرح می کنیم . اگر شما هم می خواهید بدانید چگونه می توانید به فرزندتان کمک کنید از مصرف مواد دور باشد ادامه مقاله را مطالعه کنید .



پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

بسیاری از والدین وقتی صحبت از مصرف مواد روانگران و مخدر می شود وحشت می کنند و نگران می شوند . آنها می دانند که مصرف مواد مخدر و روانگردان خطر دارد و همیشه این احتمال وجود دارد که فرزندشان از این مواد استفاده کند . اکثرا وقتی چنین اتفاقی می افتد والدین فراموش می کنند باید چه کاری انجام بدهند آنها می خواهند آرام باشند ولی نگران اند . آنها به جای امید دادن به نوجوانشان از او انتظار دارند مواد مخدر را تقبیح کند ! به جای حق انتخاب دادن دستور صادر می کنند و به جای راهنمایی کنترل می کنند و به جای توضیح پیامد رویدادها تنبیه می کنند .
بهترین راه برای کمک به نوجوان برای پرهیز از مصرف مواد مخدر سوق دادن آنها به سمت تصمیم درست گرفتن است ، شما باید کمک کنید تا فرزندتان بتواند تصمیم درست بگیرد .

حتما بخوانید : راه پیشگیری از اعتیاد فرزندان

 

عزت نفس دادن به نوجوان

نوجوانانی که عزت نفس و اعتماد به نفس بالاتری دارند نسبت به خودشان احساس خوبی دارند بیشتر استقلال رای پیدا می کنند و کمتر به دوستانشان اجازه می دهند درباره مصرف مواد نزد آنان صحبت کنند .

 

نوجوان را برای تصمیم گرفتن و حل مشکلات راهنمایی کنید

شما باید کمک کنید فرزندتان قبل از تصمیم گرفتن درست فکر کند ، نوجوانانی که می توانند تصمیم بگیرند و مشکلاتشان را حل کنند احتمال بیشتری دارد که در مورد عواقب مصرف مواد فکر کنند .

نوجوانان را به فعالیت های سالم تشویق کنید

نوجوانان می توانند در فعالیت های مدرسه ای مانند ورزش ، گروه های موسیقی و باشگاه ها شرکت کنند . مکان هایی که شما برای عبادت به آنجا می روید نیز ممکن است فعالیت های سالمی داشته باشند که نوجوانان بتوانند در آنها شرکت کنند .

اطلاعات کسب کنید

یکی از راهکارهای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان این است که خودتان بتوانید اطلاعات درستی به دست بیاورید . از طریق مدرسه ، کلاس های فرزندپروری ، روانشناسان ، کتاب های پیشگیری از اعتیاد و ... سعی کنید اطلاعات خود را در این زمینه ها بالا ببرید .

بیشتر بخوانید : انواع اختلالات مرتبط با مواد مخدر

درباره مواد روانگردان با نوجوانتان حرف بزنید

قبل از شروع صحبت در این باره اطلاعاتتان را به طور کامل در این زمینه ها بالا ببرید . موعظه نکنید و فقط عقایدتان را با آنها در میان بگذارید و به عقاید او نیز گوش کنید . اگر فرزندتان فکر می کند مصرف این مواد چندان مشکل بزرگی نیست واکنش شدید نشان ندهید . به گوش کردن ادامه دهید و به فرزندتان بگویید شما چه احساسی دارید و به پرسش های نوجوانتان صادقانه پاسخ بدهید .

به حرف های نوجوانتان درباره مواد مخدر و روانگردان گوش کنید

فرصت های زیادی وجود دارد که بفهمید نوجوانتان چگونه فکر می کند مانند مهمانی هایی که دعوت می شود ، خبرهایی که در تلوزیون می بیند و وقتی شخصیت مصرف کننده مواد را در یک فیلم می بیند . در این مواقع بفهمید که نوجوانتان چه عقیده ای دارد . گاهی احترام گذاشتن و گوش کردن به دل مشغولی های نوجوان به اندازه ابراز عقیده و نظر شما می تواند تاثیر گذار باشد .

مواظب رفتارتان باشید

اگر سیگار می کشید چه پیامی به نوجوانتان می دهید ؟ نوجوانان ممکن است با سیگار کشیدن یا انجام رفتارهای خطرناک مشابه به خودشان اسیب برسانند شما باید با اعمال و رفتارتان رفتار مسولانه را به نوجوان نشان دهید .

منبع : والدین و نوجوانان ؛ مجید رییس دانا

در ادامه بخوانید : عوارض سیگار کشیدن



سوالات متداول

 

1- ✔️ از چه راه هایی می توان مانع از اعتیاد نوجوانان شد ؟

✔️ والدین می توانند با کسب اطلاعات و تشویق نوجوانان به فعالیت های سالم و کارهایی از این قبیل که در متن مقاله عنوان شده ، مانع از اعتیاد نوجوانان خود شوند .



2- ✔️ آیا باید در رابطه با مواد مخدر و روانگردان با نوجوانان صحبت کرد یا خیر ؟

✔️ بله والدین باید در مورد مواد روانگردان با نوجوانان خود صحبت کنند و به صحبت های آن ها گوش دهند . توضیحات تکمیلی در این زمینه در متن مقاله عنوان شده است .



3- ✔️ تشویق نوجوانان به چه فعالیت هایی می تواند مانع از اعتیاد آنها به مواد مخدر شود ؟

✔️ با تشویق نوجوانان به ورزش ، موسیقی و غیره که در مقاله عنوان شده اند می توان از اعتیاد آنها پیشگیری کرد

منبع : پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 8

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما