محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 14
  • بازدید دیروز : 32
  • بازدید کل : 16287

آموزش مسائل جنسی به کودکان


آموزش مناسب مسائل جنسی به کودکان ، باعث ایجاد ارزش های مثبت شده و به فرزندان احساس منفی نمی دهد . اکثر روانشناسان در مورد چگونگی ارائه این موضوع حساس به بچه ها احتیاط می کنند زیرا یک آموزش نادرست می تواند تفسیرهای نادرستی در مورد مسائل جنسی به کودکان بدهد . در مقابل ، اگر این کار به خوبی انجام شود باعث می شود کودکان خود را همانظور که هستند بپذیرند .

برای مثال ، با توجه به اینکه فرزندان در نوجوانی ، تغییرات شدید بدن را تجربه می کنند ، اکثر آن ها نمی توانند با این موضوع کنار بیایند اما وقتی آموزش مناسب مسائل جنسی به فرزندان انجام شود نوجوانان درک می کنند که این تغییرات ، طبیعی و مربوط به بلوغ است و دیگر نیازی به خجالت کشیدن ندارد چون همه انسان ها باید این مرحله را تجربه کنند .

این آموزش ، کودکان را برای یک زندگی سالم در آینده آماده کرده و موجب بالا رفتن عزت نفس آن ها می شود . امروزه اکثر والدین از اهمیت این مسئله آگاه شده اند اما بیشترین سوال آن ها این است که این موضوع چگونه باید اتفاق بیفتد و در چه زمانی . در ادامه با توجه به سن هر کودک به موضوعات لازم و چگونگی طرح آن ها در آموزش مسائل جنسی پرداخته شده است .

آموزش مسائل جنسی از تولد تا 2 سالگی کودک
بسیاری از والدین سن مناسب کودک برای آشنایی جنسی را نمی دانند . فرایند صحبت کردن با کودکان در مورد مسائل جنسی باید قبل از کلامی شدن کودک صورت بگیرد . این بدان معنی است که لازم است نام های مناسب دستگاه تناسلی را در فعالیت های روزمره از جمله حمام کردن مطرح کنید . این نام های مناسب همان نام های علمی دستگاه تناسلی هستند . لازم است به کودک توضیح داده شود که او برای صحبت کردن در مورد مسائل بهداشتی و آسیب ها به این کلمات نیاز دارد .

ممکن است آموزش اصطلاحات آناتومیکی صحیح به کودکان ، برای والدی دلهره آور به نظر برسد اما توجه داشته باشید که همانطور که مچ پا و بازو را نام می برید اسم اعضای تناسلی را نیز بگویید . وقتی زبان مناسبی از همین سن برای آموزش مسائل جنسی داشته باشید زمینه را برای مکالمات آسانتر در مورد نقش ها و هویت های جنسی در آینده فراهم می کنید .

در ارتباط با آشنایی جنسی ، نزدیک به دو سالگی ، می توانید به فرزند خود یاد بدهید که چه زمانی و کجا می تواند بدنش را کشف کند . اگر کودک شما تمایل داشت که به اعضای تناسلی خود دست بزند بدانید که این کار کاملاً طبیعی است و وقتی اتفاق افتاد از آن به عنوان فرصتی استفاده کنید تا توضیح دهید این کاری است که افراد در خلوت خود انجام می دهند . در گفتن این مسئله کاملاً آرام بوده و کودک را شرم زده نکنید .



آموزش مسائل جنسی از 2 تا 5 سالگی کودک
تمرکز اصلی در این گروه سنی ، یادگیری در مورد مرزها و تفاوت لمس مناسب و نامناسب در بچه ها است . آموزش رضایت در این مرحله بسیار اساسی است و کودکان باید یاد بگیرند اگر دوست نداشتند کسی به آن ها دست بزند نه بگویند و همچنین خودشان نیز قبل از لمس کردن دیگری لازم است اجازه بگیرند . موضوعاتی در مورد به اشتراک گذاشتن و بازی های مبتنی بر لمس کردن مثل غلغلک ( قلقلک ) دادن به کودک کمک می کند مفهوم رضایت را بهتر متوجه شود . همچنین اگر زمان هایی بود که دوست نداشتید غلغلک ( قلقلک ) داده شوید یا کودک از شما بالا برود حتماً آن را بگویید تا او مفهوم رضایت را بهتر درک کند .

در آموزش مسائل جنسی به کودک ، این سن زمانی است که باید به فرزند خود بگویید هیچکس حق ندارد به آلت تناسلی او دست بزند و حتماً برای او توضیح دهید هر زمانی این اتفاق افتاد باید به شما بگوید حتی اگر قبلاً آن را مخفی نگه داشته . علاوه بر این ، در این دوره سنی ، بچه ها نسبت به بدن یکدیگر کنجکاو می شوند و مهم است که این کنجکاوی را به رسمیت شناخته و از آن ، جهت فرصتی برای توضیح در مورد قوانین و ارزش های خانواده خود صحبت کنید . برای مثال ، اگر کودکتان را ببینید که با دوستانش دکتر بازی می کند پرخاش نکنید و به جای آن توضیح دهید که چرا دست زدن به آلت تناسلی دیگران کار درستی نیست و اعضای تناسلی قسمت های خاصی از بدن هستند که دیگران نباید به آن ها دست بزنند .

در این سن ، ممکن است فرزندتان از شما در مورد چگونگی ساخته شدن بچه ها بپرسد . ساده ترین و فراگیرترین پاسخ این است : " روش های زیادی وجود داره " . میزان جزئیاتی که در مورد این موضوع ارائه می دهید به این مسئله بستگی دارد که فکر می کنید فرزندتان تا چه حد می تواند آن را درک کند . اگر فرزند شما اطلاعات بیشتری خواست می توانید این گونه توضیح دهید : " دو فرد بزرگسال با هم رابطه عاشقانه برقرار می کنن و برای ساختن کودکی مثل تو ، اسپرم و تخمک خودشون رو با هم به اشتراک می ذارن " . بهتر است به کودک بگویید در مورد نحوه برخورد اسپرم و تخمک بعداً صحبت می کنید اما نکته مهم این است که به هیچ عنوان دروغ نگویید .





آموزش مسائل جنسی از 6 تا 8 سالگی کودک
در این سن ، مهم است به کودک در مورد اکتشاف ایمن در اینترنت آموزش دهید حتی اگر تا چند سال دیگر نخواهد از آن بدون نظارت استفاده کند . در مورد صحبت با غریبه ها و به اشتراک گذاشتن عکس ها به صورت آنلاین ، قوانینی را تنظیم کنید و همچنین به او بگویید اگر چیزی در فضای مجازی اذیتش کرد لازم است چه کاری انجام دهد . در حالی که لازم نیست سایت های مستهجن را به او نشان دهید اما ممکن است کودک با آن روبرو شود و تنها چیزی که توصیه می شود این است که به او بگویید این سایت ها فقط برای بزرگسالان است .

در این سن ممکن است لازم باشد که در مورد بلوغ صحبت کنید و این مکالمه ، می تواند یک بحث ساده در مورد تغییرات بدن در هنگام رشد باشد . صحبت های دقیق تر را زمانی انجام دهید که کودک یا یکی از نزدیکان در دوره بلوغ باشد . مطالبی که در مورد بلوغ می گویید برای پسران و دختران متفاوت نیست و هم پسرها و هم دخترها باید از تغییرات بدنی جنس مخالف آگاهی داشته باشند .

با توجه به اینکه در این سن ، کودکان باز هم بدن خود را اکتشاف می کنند ممکن است خودارضایی هم داشته باشند . این کار را طبیعی نشان داده اما خاطرنشان کنید که باید به صورت خصوصی انجام شده و بهداشت هم رعایت شود . در این دوره سنی ، میتوانید واضح تر در مورد کودک آزاری جنسی صحبت کنید . با اصول اولیه شروع کرده و اگر کودک در صحبت در مورد آن ناراحت بود مکالمه را به زمانی که کمی بزرگتر شد موکول کنید .

 


آموزش مسائل جنسی از 9 تا ده سالگی کودک
اکنون زمان آن است که در مورد تبعیض جنسی و جنسی سازی صحبت کنید . برای شروع بحث می توانید از مثال هایی که در رسانه ها یا حتی در جامعه وجود دارد استفاده کنید ، برای مثال مادربزرگ یا پدربزرگی که فکر می کنند فقط پسرها باید موهایشان کوتاه باشد . این صحبت ها می تواند سخت باشد اما به فرزندتان کمک می کند که بر کلیشه های جنسیتی غلبه پیدا کند .

مسئله دیگری که لازم است با توجه به سن مناسب کودک برای آشنایی جنسی ، در نه تا ده سالگی او عادی سازی شود رابطه جنسی امن است که ممکن است برای والدین بسیار دشوار باشد اما بسیار مهم است و به فرزندان کمک می کند که با شناخت خطرات ، انتخاب های بهتری داشته باشند . باید انواع مختلف روش های جلوگیری از بارداری و چگونگی کار کردن آن ها را نیز توضیح دهید .

این دوره سنی پر از تحولات عاطفی و اجتماعی است و به ویژه با توجه به بلوغ جسمی در دختران ، ممکن است آن ها با مسائل مرتبط با بدن خود درگیر باشند . می توانید با فرزندان خود در مورد احساساتشان نسبت به این تغییرات صحبت کنید . در این سن لازم است بارها و بارها بر طبیعی بودن این تحولات تأکید کنید .

از آنجایی که این گروه سنی عموماً آزادی بیشتری در اینترنت دارند ، ایده خوبی است که بطور دوره ای درباره امنیت اینترنت صحبت کنید و قوانین و ارزش های مرتبط با فضای مجازی را از قبل مطرح کند . به عنوان مثال ، به صورت صریح توضیح دهید که به اشتراک گذاشتن عکس های برهنه خود یا دیگران غیرقانونی است .

 

 

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان
اگر آموزش مسائل جنسی را به موقع شروع کرده باشید نتیجه آن را در نوجوانی فرزندتان خواهید دید و او در این سن برای صحبت در مورد این مسائل با شما راحت خواهد بود و سوالاتش را از شما می پرسد . اما اگر تا الان در مورد این موضوع سکوت کرده اید کافی است با نوجوان خود نشسته و بگویید می خواهید روش خود را تغییر دهید . تنها شنیدن همین حرف می تواند برای اکثر فرزندان اطمینان بخش باشد .

در این سن ، توضیحات مفصل تر در مورد بلوغ ضروری است . اینکه فرزندتان متوجه شود در دوره بلوغ دختران و پسران چه تغییرات جسمی ، عاطفی ، شناختی و جسمانی ای را تجربه می کنند . نوجوانان باید بدانند در این سن وضعیت هورمونی آن ها چه تغییراتی می کند و این مسئله بر روی خلق و جسم آن ها چگونه تاثیر می گذارد . همچنین احتلام در خواب ممکن است هم برای پسرها و هم برای دخترها در این سن اتفاق می افتد و داشتن اطلاعات در این مورد ضروری است .

بیشترین مسئله ای که در این سن مطرح می شود مسائل مربوط به پیشگیری از بارداری است . همچنین مهم است که در مورد رضایت در روابط جنسی صحبت شود و به فرزند خود یاد بدهید چگونه می تواند از خودش در مقابل آزار و خشونت محافظت کند .

مکالمات مکرر پیرامون روابط سالم دارای اهمیت بسیار زیاد است . اگر فرزند شما تمایلی به صحبت در مورد خودش نداشت در عوض در مورد دوستان مدرسه اش صحبت کنید . همچنین ممکن است از داستان های رابطه های گذشته خود بگویید . در نهایت ، وقتی حرف از نوجوانی به میان می آید ، مهم ترین مسئله این است که فرزندتان را توانمند کنید تا خطرات را ارزیابی کرده و تصمیمات خوبی بگیرد .

 

در نهایت

همانطور که تا الان مطرح شد ، آموزش متناسب با سن مسائل جنسی به شما کمک می کند در سن نوجوانی فرزندتان که چالش برانگیزترین دوره سنی برای والدین است بهتر بتوانید در مورد مسائل جنسی صحبت کنید و همچنین به این ترتیب فرزندتان هم کمتر در روابطی قرار می گیرد که ممکن است در آن ها مورد آزار یا خشونت واقع شود .

بنابراین برای تربیت جنسی ، سن فرزند مهم ترین نکته ای است که باید مد نظر قرار دهید . از سوی دیگر ، اگر برای چگونگی آماده شدن و صحبت کردن در مورد مسائل جنسی نیاز به دریافت اطلاعات دارید در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با نحوه صحبت کردن با کودکان در مورد مسائل جنسی آشنا شوید .

 

 

سوالات متداول

1- آموزش مسائل جنسی از تولد تا دو سالگی کودک چگونه است ؟
در این سن لازم است کودک نام مناسب اعضای تناسلی را یاد گرفته و بداند در کجا و چه زمانی می تواند در بدنش اکتشاف کند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- در سنین 6 تا ده سالگی ، کودک چگونه باید در مورد مسائل جنسی آموزش ببیند ؟
آنچه در این سن اهمیت دارد جستجوی ایمن در اینترنت و صحبت های اولیه در مورد بلوغ است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- در آموزش مسائل جنسی به نوجوانان ، چه موضوعاتی اهمیت دارد ؟
بیشترین موضوع مورد بحث در نوجوانی تشخیص رابطه سالم از رابطه ناسالم و همچنین روش های پیشگیری از بارداری است که برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

منبع : آموزش مسائل جنسی به کودکان

  انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 18

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما