محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 8
  • بازدید دیروز : 13
  • بازدید کل : 15723

علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی


فشار شغلی موضوعی است که در سال های اخیر توجه بسیاری از روانشناسان را به خود جلب کرده است ، پدیده ای که بهره وری فرد و سازمان را کاهش می دهد و افراد زیادی در سازمان های فعال به آن مبتلا هستند . فرسودگی شغلی ناشی از فشار روانی در محیط کار است و سلامت فرد را نیز به خطر می اندازد . افراد زیادی هنوز اطلاعات کافی در مورد فرسودگی شغلی ندارند و آن را با افسردگی ، اضطراب و ... اشتباه می گیرند یا به دلایلی به آن توجهی نمی کنند در حالی که نادیده گرفتن آن می تواند خطرات جسمی و روانی زیادی برای آنان داشته باشد . در ادامه این مقاله به علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی می پردازیم .

 

” علائم فرسودگی شغلی را جدی بگیرید “

 

احساس پوچی

یکی از نشانه های فرسودگی شغلی احساس پوچی در فرد است . برای افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند کار کردن بی معنا و مفهوم می شود و به جایی می رسند که از خود سوال می کنند آیا در ازادی کاری که انجام می دهند چیزی به دست می آورند یا نه ؟ در اینجا تردید جای بهره وری را می گیرد و کار کردن بی نتیجه و بی هدف به نظر می آید . کار پوچ و بیهوده و بی هدف به نظر می آید و فرد احساس بی هدفی و سردرگمی می کند .

 

 

احساسات و هیجان های منفی

احساس دلسردی ، عصبانیت ، نگرانی ، ناخشنودی و دلواپسی هیجانات منفی هستند . افراد دچار فرسودگی شغلی هر روز بیشنتر از دیروز با این احساسات دست به گریبان می شوند . این افراد معمولا احساس می کنند که سرخورده و عصبی هستند و از جنبه های مختلف زندگی خود ناراضی هستند و حتی گاهی فکر می کنند احساسات خود را از دست داده اند . با اینکه همه افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند نشانه های مشابهی ندارند ولی در اغلب آنها احساس ترس ، گناه و فشار روانی وجود دارد .

حتما بخوانید : فشار شغلی

 

از دست دادن انگیزه

انگیزه مثل آتش است ، وقتی به آن توجه کنیم تقویت شده و شعله ور تر می شود و اگر نسبت به آن بی توجه باشیم خاموش می شود . افراد مبتلا به فرسودگی انگیزه های اولیه خود هنگام ورود به سازمان را از دست می دهند و رفت و آمدشان به محل کار اغلب بدون هدف و از روی اجبار صورت می گیرد . بی انگیزگی برای کار کردن یکی از نشانه های رایج فرسودگی شغلی است .

افسردگی

افسردگی و بی حوصلگی از بدترین حالت هایی است که هر کدام به تنهایی می تواند پیامدهای منفی زیادی به همراه داشته باشند . این حالات منفی انسان را به زوال می کشاند ، از اجتماع دور می کند و از انسان فردی گوشه گیر و منزوی می سازد . ممکن است این نوع افسردگی فقط به دلیل موقعیت شغلی نباشد و قبلا آغاز شده باشد ولی به هر حال تاثیر زیادی روی کارکرد شغلی فرد می گذارد .

حتما بخوانید : مهار افسردگی

سیکل نادرست

علائم فرسودگی شغلی زندگی فرد را مختل می کنند ، احساس گناه و نا امیدی و فرسودگی در فرد به وجود می آید ، بیمار می شود ، عملکردش افت می کند و با این کاهش عملکرد دوباره احساس گناه در وی به وجود می آید و بدین ترتیب سیکل معیوبی به وجود می آید .
هنگام بروز فرسودگی شغلی فرد شغل خود را ترک کرده و به دنبال کار جدید می گردد در حالی که در شغل دوم نیز اشتیاق اولیه به زودی می تواند تبدیل به خستگی و بی هدفی شود و در شغل جدید نیز مسایل شغلی قبلی به وجود می آید و این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند و اگر عوامل اصلی بروز فرسودگی شغلی شناسایی و اصلاح نشوند ممکن است برای همیشه سرخورده و ناتوان شود .

 

کاهش سلامت جسمی

یکی دیگر از نشانه های فرسودگی شغلی از بین رفتن سلامت جسمانی است . فرسودگی شغلی می تواند احساسات و عواطف فرد را دستخوش تغییر کند و این تغییرات موجب افت در همه بخش های زندگی شود . این افراد همیشه فشار روانی دارند و مداوم دچار سرماخوردگی ، سردرد ، بیخوابی و کمر درد می شوند . این افراد ممکن است دچار تنش های فیزیکی شوند که می تواند بسیار آسیب زا باشد و فرد را بیشتر از دیگران دچار بیماری کند .بیماری هایی مانند آنفولانزا ، واکنش های آلرژیک ، بی خوابی ، مشکلات قلبی –عروقی و گوارشی .

 

مشکلات افراد دچار فرسودگی شغلی

  1. اولین مشکل افراد دچار فرسودگی شغلی این است که از فرسودگی جسمی رنج می برند و قدرت آنان برای کار کردن کم می شود .
  2. دومین مشکل نیز نشانه های بیماری های جسمی است مانند سردرد ، تهوع ، اختلال در خوابیدن ، تغییر عادات غذا خوردن ، افسردگی و احساس درماندگی .
  3. سومین نشانه این است که اکثرا دچار فرسودگی نگرشی نیز می شوند که طی آن فرد احساس می کند هویت خود را از دست داده است و متفاوت و عجیب و غریب شده است . این افراد به دیگران بدگمان می شوند و زندگی خود را تحقیر می کنند . او به این نتیجه می رسد که در گذشته پیشرفت نکرده است ، اکنون در حال پیشرفت نیست و در آینده نیز پیشرفت نخواهد کرد .

     

در ادامه بخوانید: درمان فرسودگی شغلی

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی چه مواردی هستند ؟

✔️ احساس پوچی ، دلسردی ، از دست دادن انگیزه و موارد دیگری که در مقاله به طور کامل بیان شده اند از نشانه های فرسودگی شغلی هستند .



2- ✔️ آیا فرسودگی شغلی می تواند باعث بروز بیماری های جسمی شود ؟

✔️ بله ، فرسودگی شغلی می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی که در مقاله بیان شده اند را بالا ببرد .



3- ✔️ افرادی که دچار فرسودگی شغلی می شوند چه مشکلاتی خواهند داشت ؟

✔️ از مشکلات این افراد می توان به سردرد ، تهوع ، فرسودگی جسمی و غیره اشاره کرد که این موارد در مقاله به طور کامل بیان شده اند .

منبع : علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی

  انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 10

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما